מיסוי תמ”א 38

תמ”א 38 הינה תכונית ממשלתית אשר מדברת על חיזוק מבנים שהוקמו לפני שנת 1980. מבנים אלו הם מבנים חלשים יחסית, וברעידת אדמה עתידית לא יוכלו לעמוד. מדינת ישראל היא מדינה אשר ממוקמת באזור בעייתי מבחינה גיאוגרפית, ורעידת אדמה היא לא שאלה של האם היא תקרה אלא של מתי היא תקרה. מדינת ישראל מחוייבת למצוא פתרונות גם למבנים הללו אך בשביל לחסוך את העלויות יש את תוכנית תמ”א 38 עם התיקונים שלה. אך מה לגבי מיסוי תמ”א 38? האם מדובר על אותם מיסי השבחה, מס ערך מוסף ומס רכישה?

מיסוי תמ”א 38 – תמריץ לכל הצדדים

מיסוי תמ”א 38 שונה במהותו ממיסוי רגיל של רכישת וקנייה של נדל”ן. בעסקה רגילה הרוכש צריך לשלם מס רכישה על הקרקע בשביל הזכויות אותן הוא מקבל, והמוכר צריך לשלם היטל השבחה ומס שבח בגלל מכירת הזכויות בקרקע. במסגרת התיקונים ובמסגרת תמ”א 38 הוחלט שכשמדובר על חיזוק של מבנים בעלי הקרקע יהיו פטורים ממס שבח, היטל השבחה ומע”מ, אך היזם אשר מחזק את המבנה ובתמורה מקבל זכויות בנייה ישלם את מס הרכישה. כך נוצר תמריץ לכל הנוגעים בדבר והמיסים נמוכים הרבה יותר מאשר בעסקה רגילה.

תמ”א 38 – כל הצדדים מרוויחים

תוכנית תמ”א 38 היא תוכנית אשר קודם כל נועדה לשמור על חייהם של אנשים וכמובן על הרכוש שלהם על ידי חיזוק המבנה שלהם במסגרת התוכנית כהכנה לרעידת אדמה עתידית. המדינה על ידי התוכנית הזו פוטרת את עצמה ממימון חיזוק המבנים ומעבירה את המימון ליזם, וכל מה שהיא צריכה לעשות זה לתת את כל היתרים הדרושים, הדיירים מקבלים מבנה בטוח יותר ועמיד יותר לקראת רעידת האדמה, וכמובן שהיזם אשר מוציא אומנם על חיזוק המבנה אך מרוויח מהדירות שהוא יכול לבנות, דירות אותן הוא מוכר לדיירים נוספים.

בעבר התוכנית התייחסה לקומה אחת שמאושר לבנייה בנוסף, אך כיום כבר יש תיקון נוסף אשר מתמרץ עוד יותר את היזמים ומאפשר להם לבנות 2.5 קומות בבניין אותו הם מחזקים.

 

השארת תגובה