תמ”א 38 – יחס יזמי

יחס יזמי לגבי תמ”א 38

ההתעניינות ההולכת וגוברת לביצוע עבודות תמ”א 38 בקרב דיירים המתגוררים במבנים אשר נבנו בישראל לפני שנת 1978, מחייבת את כל אחד ואחת מהדיירים במבנים אלו להיחשף למידע מקצועי מורחב (ככל הניתן) בנוגע לכל ההיבטים המשפטיים הנלווים להליך ביצוע העבודות. בשורות הבאות ריכזנו עבורכם מידע כללי אודות הערבויות הנדרשות מיזם הפרויקט עצמו.

הריסה ובניה מחדש

היחס היזמי מתייחס  יותר למקרים של תמ”א 38/2, הריסה ובניה מחדש. הכוונה ביחס יזמי היא מהו היחס של הדירות החדשות של היזם  לעומת הקיימות, כלומר, על כל דירה שהיזם הורס, כמה עליו לבנות כדי לצאת ברווח. היחס משתנה בין עיר לעיר ולעתים גם בין שכונות בתוך הערים עצמן. לדוגמא, בנתניה על כל דירה שהיזם הורס עליו לבנות 3.5, כלומר יחס יזמי של 1:3.5,  לעומת זאת, בתל אביב לדוגמא, היחס היזמי יכול לנוע אפילו בין 1:4 ל 1:8 ואפילו פחות מזה.

המדיניות העירונית

נושא היחס היזמי גם מאד תלוי במדיניות עירונית ובצפיפות יחידות הדיור אשר כל עירייה מאפשרת לבנות על תאי שטח שונים. אמנם יש חוק הנקרא תמ”א 38 ומתוכו נגזרות זכויות שונות, אך עדיין לעיריות המילה האחרונה בכל הנוגע לצפיפות. ישנן עיריות המאפשרות יותר זכויות מתוך ההבנה שרווחיות וכדאיות הפרויקט תלויה בכמות יחידות הדיור שימכור היזם. לעומתן ישנן עיריות המגבילות את כמות צפיפות התושבים לתא שטח וזאת מתוך התחשבות במתאר השכונה ומתוך רצון לא להעמיס על התשתיות הקיימות.

 

השארת תגובה