מימון תמ”א 38

מימון תמ”א 38

תמ”א 38 היא תוכנית שנגזרה מהצורך לחזק מבנים ישנים, מבנים אשר ברעידת אדמה עלולים להתמוטט. התוכנית דוחפת הן את הקבלן שלוקח על עצמו את הפרוייקט והן את הדיירים, ומבטיח לשני הצדדים יתרונות משמעותיים עם שיתוף פעולה כזה. הרעיון בבסיס התוכנית הזו הוא לפטור את המדינה ממימון ביצוע חיזוק מבנים, וכחלק מכך היא מסייעת על ידי קרנות מימון שונות של התוכנית הזו.

מימון על ידי הבנקים

מימון תמ”א 38 על ידי הבנקים הוא עניין מורכב. כשאנו קונים בית בשבילנו סביר להניח שאת המימון נקבל מהבנק, אך בכל הקשור לתמ”א 38 זה הרבה יותר מסובך. הבנקים לא ששים לממן פרוייקטים מעין אלו בגלל הסיכון שיש בהם, הרגולציה והכדאיות הכלכלית, מה גם שמדובר על פרוייקטים קטנים יחסית שהבנק לא רוצה להשקיע בהם משאבים רבים. כשמדובר על תוכנית לחיזוק מבנים, תוכנית שנהגתה על ידי המדינה יש ציפייה למעורבות גדולה יותר של הבנקים בכל הקשור למימון, אך עדיין מדובר על פרוייקטים מעטים מידי שהבנקים מממנים אותם אך מסתמן שבשנים הקרובות הבנקים יהיו שחקנים משמעותיים יותר במימון פרוייקטים מעין אלו.  מפאת הסיכון הגבוה, הבנקים מבקשים לראות דוחות כלכליים מחמירים ביותר מהיזמים וזאת בכדי לבחון את כדאיות הפרויקט. רק אם יעמוד באותם תנאים מחמירים, ייתן הבנק את ברכת דרכו.

הפתרון – מימון תמ”א 38 על ידי קרנות

מימון תמ”א 38 יכול כמובן להתבצע על ידי היזם עצמו, אם יש לו את הכסף או את הדרכים האחרות להשיג אותו, אך כיום יש פתרונות ליזמים כאלו. יש היום כמה קרנות אשר עוסקות אך ורק במימון תוכנית זו, ואת הכסף הן מקבלות ממשקיעים אשר רוצים להשקיע השקעה קצרת טווח של שנה שנתיים. לאחר שהחיזוק והבנייה מסתיימים היזם מוכר את הדירות הללו, ואז הוא משלם בחזרה את המימון שהוא קיבל. ההלוואות הללו ניתנות בריבית נמוכה יחסית בחלק מן המקרים, מה שהופך את הכול לכדאי יותר ולאפשרי הרבה יותר.

מימון כזה מקל על ביצוע התוכנית ובסופו של דבר כולם מרוויחים מהתוכנית הזו, המדינה שחסכה לא מעט כסף, היזם שמרוויח, הדיירים שקיבלו חיזוק למבנה, ואפילו חברת המימון שמקבלת את העמלות שלה.

השארת תגובה